070 3237679

INSPIRATION - KONSULTATION

PASSAGEKONTROLL - SÄKERHET

gallery/sgweb
gallery/ny-lur
gallery/subscribe

INSPIRATION - KONSULTATION

PASSAGEKONTROLL - SÄKERHET

trafikbommar

Dessa rader var för normal passager. Dock finns det många applikationer som kräver andra lösningar:

  • Betalstationsbommar bör vara kortare, snabbare och vara försedda med någon form av påkörningsskydd.
  • Bommar för bredare öppningar som inte öppnar/stänger ofta, t ex kring trafikleder, färjor och liknande kan röra sig långsammare men måste vara starkare för att klare t ex varningsljus, trafikskyltar och snö- och vindbelastning.
  • Bommar som i första hand skall används som säkerhetsbommar har helt andra krav på sig.

Alla trafikbommar bör också var utrustade med gröna/röda trafikljus. Dessa bör utformas på så sätt att trafik flyter snabbt och enbart behöriga fordon kan passera. Vissa fabrikat har dessa funktioner inbyggda i sin automatik.

pollare

Nedsänkbara pollare är en produkt som vuxit snabbt på marknaden, men tyvärr har inte kunskapen kring pollare vuxit lika snabbt. 

 

Traditionella nedsänkbara pollare har nackdelar jämfört med trafikbommar:

  • Inte lika snabba
  • Dyrare
  • Svårare att se när de stänger (höjer sig)
  • Högre fundamentkostnader
  • Dyrare reparationer

Nackdelen med nedsänkbar pollare är att de inte syns när de skall stänga (höja sig). Om man kommer närmare än ca 5 m ser man inte pollaren när den börjar att höja sig

En bil som kör 25 km/h flyttar sig 7 m/s. En normal pollare höjer sig 12 cm/s.

Detta bör alltid innebära:

  • Varningsskyltar för automatiska pollare
  • Blinkande röda ljus i god tid före stängning

Generellt bör pollare inte användas där man öppnar och stänger ofta eftersom det kan bli dyra underhållskostnader.

 

Många leverantörer visar enbart den övre delen av sina pollare, men det är det som inte syns ovan mark (i fundamentsgropen) som avgör en pollares styrka.

gallery/urb-pilo

På bilden till höger ser vi två olika pollarfundament:

 

  • Det vänstra har 4 rör som den rörliga pollardelen skall glida i. Den pollaren står emot en 1200 kg bil i 25 km/h.
     
  • Det högra har en helgjuten kraftig underdel som den rörliga pollardelen skall glida i.
    Den pollaren står emot en 2500 kg bil i 48 km/h, 250.000 Joule.

Slutsats: Pollaren till vänster kommer att kräva mycket mer i underhåll. Kontrollera före vad den offert du fått  innehåller!

Säkerhetspollare bör användas där man kräver hög säkerhet. Det förekommer 4 st normer; DOS, ASTM F2656, PAS68 samt den nya internationella IWA14-1. Den nya är uppdelad i två klasser:

  • Säkerhetsprodukter med kollisionsmotstånd under 700.000 Joule.
  • Högsäkerhetsprodukter med kollisionsmotstånd från 700.000 och upp till 1.800.000 Joule beroende på klass.

Traditonella säkerhetspollare har en nackdel, de kräver ett djup under markytan på 1,5 - 2 m. Det finns några bra varianter om man saknar djupet:

gallery/raptor-2

Här är en ytmonterad nedsänkbar pollare som endast kräver ett djup på 550 mm och ända klarar högsta säkerhetsklass,1.800.000 Joule.

Den finns även i fast utförande.

gallery/matador

Här är en ytmonterad pollare som är fast eller glidande i sidled och klarar 1.200.000 Joule.

Den kräver endast ca 100 mm djup och kan monteras direkt på färdigt underlag eller gjutas in.

gallery/evo

Här är en högsäkerhetspollare med höjd 1000 mm som endast kräver ett fundamentdjup på 1100 mm.

gallery/atg-flyttbar

Här är ett modulanpassat flyttbart system avsett för nöjesparker och liknande där många människor passerar. 

Systemet går snabbt att montera på befintlig yta och klarar 250.000 Joule. 

De flesta modeller finns även som fasta, demonterbara och manuellt nedsänkbara modeller. 

 

Ett flertal leverantörer har idag fasta ytmonterade pollare (exempel till höger) som kräver ca 20 cm betong och är klassade som säkerhetsprodukt.

En del varianter kan även monteras på färdigt underlag.

Vägspärrar

gallery/urbfast

Vägspärrar finns i många olika former, bredder, höjder och utföranden.

Alla har til uppgift att stoppa olika tunga fordon i olika hastigheter. Vi har här valt att visa olika varianter och i vilken säkerhetsklass de ligger i.

 

Nedan följer exempel på Säkerhetsprodukter med kollisionsmotstånd under

700.000 Joule:

Högsäkerhetsprodukter med kollisionsmotstånd från 700.000 och uppåt:

gallery/rsbc50

Säkerhetsbom (lyftbom) klarar ett fordon 1500 kg i 65 km/h, 250.000 Joule.

 

Passagebredd ca 3 m och det rörliga hindrets centrum ca 0,65 m över mark.

gallery/rsbc60

Denna ytmonterade vägspärrs klarar ett fordon 2.000 kg i 73 km/h, 400.000 Joule.

 

Passagebredd max 5,5 m och höjd 0,5 m.

gallery/mini-viper

Denna enkla vägspärr har ett kollisions-motstånd på ca 200.000 Joule.
Kan monteras direkt på betong eller gjutas in.

gallery/viper
gallery/lyftbom

Denna lyftbom klarar ett fordon 6.800 kg i 80 km/h. Max fri öppning 7 m, hindrets centrum 1180 mm över mark och kräver ett installationsdjup på ca 400 mm.

Denna kraftiga vägspärr klarar ett fordon 7.500 kg i 80 km/h.Bredd 2,5, 3 och 4 m, höjd 1.050 mm men kräver endast ett installationsdjup på 400 mm.

Detta är några exempel på olika modeller av vägspärrar som finns på marknaden.

Valet är naturligtvis beroende av den önskade säkerhetsnivån.

Säkerhetsnivån kan också påverkas av hur man planerar tillfarterna.

 

Kontakta oss för ytterligare information.

Låt oss enas om en sak; det finns ingen trafikbom som klarar allt, men det finns många som vill få oss att tro det!

 

En bra trafikbom för passagekontroll skall:

  • Vara snabb, max ca 3 sek

  • Helst inte längre än 4 - 4,5 m

  • Vara kraftig (bedöms från fall till)

  • Inte gå att öppna manuellt i stängt läge

  • Inte stänga på tid, utan efter passage av magnetslinga

  • Inte reversera om magnetslingan påverkas under stängning, enbart stanna

  • Vara försedd med enkelt inställbar automatik

Följer man dessa riktlinjer får man oftast en mycket bra lösning. Det finns ändå mycket att tillägga. Vill ni veta mer så hör av er.

gallery/atg-flyttbar